2011. szeptember 14., szerda

Dolce Vita - az én (íz)világom - Házi praktikák: Szárított paradicsom

Az olaszoknak van néhány receptjük, mely nem oszlik Észak és Dél-Olaszországra, egyszerűen családi recept alapján készülnek. Természetesen, ilyenkor is lehet régiókban gondolkodni, természetesen lehet találni hasonlóságokat és persze különbségeket is az ország két része között. Amit most megosztok receptet, Dél-Olaszországban tanultam, s nekem ez az ízvilág vált be a legjobban. 

DOLCE VITA - AZ ÉN (ÍZ)VILÁGOM - HÁZI PRAKTIKÁK: SZÁRÍTOTT PARADICSOM


Hozzávalók
- 1 kg paradicsom
- 1,5 dl Floriol mediterrán olaj
- 3 gerezd fokhagyma
- 2-3 tk. apró szemű kapri bogyó
- 4-5 csipet szárított kakukkfű
- 1 kis cserép bazsalikom
- 1 db. nagyobb babérlevél
- 1,5 dl 6%-os fehérbor ecet
- 1,5 dl hideg víz
- só, bors
 
Elkészítés
A paradicsomokat félbe vágjuk, kivesszük a magját és a zöld csumarészt s kiszárítjuk. A szárításnak két fajtája van. Vagy - ha olyan az idő, amivel nekem szerencsém volt - kb. 30 fokos hőmérsékleten a szabadban a napon, vagy sütőben, 120 fokon kb. 4 óra hosszat. A félbe vágott és kimagozott paradicsomokat egy zsírpapírral bélelt sütőlapra tesszük, megsózzuk és megborsozzuk ízlés szerint. S ekkor elkezdődhet a szárítás.


A végére a paradicsomnak úgy kell kinéznie, hogy kb. 90%-ban olyan száraz legyen, mint a papír, de legyen rajta egy kevés puha rész is.
Ha a paradicsomok megfelelően megszáradtak, akkor a vizet és az ecetet összemelegítjük a babérlevéllel, s amikor már kezd forrni, beletesszük a paradicsomokat és 3-4 percig főzzük. 



Majd leszűrjük, s törlőpapírra tesszük, s hagyjuk száradni legalább egy éjszakán át, de nyugodtan száradhat egy napig is. A tetejére is tehetünk törlőkendőt, hogy jobban szívja a nedvességet.


Amikor ez is kész, akkor jöhet az üvegbe töltés. Na, itt mindenki olyan fűszereket használ, amilyet szeretne. Én az alábbiakat tanultam Dél-Olaszországban, nekem ez a recept a kedvencem. Az üveg alját kibéleljük bazsalikommal úgy, hogy az egyik levele visszájával álljon, a másik fonákjával. Erre teszünk 3 szelet fokhagymát, 3-4 db. kicsit szétnyomott kapri bogyót - azért kell szétnyomni, mert jobban kijön az íze, erre magamtól jöttem rá -, s végül megszórjuk egy kisebb csipet szárított kakukkfűvel. 


Erre jöhet jó tömören egy sor szárított paradicsom. Ennek a tetejére jön újabb sor bazsalikomos rész, s mindezt addig folytatjuk, amíg tele nem lesz az üvegünk. Amikor a paradicsomokat tesszük az üvegbe, mindig nyomjuk le őket, hogy dúsan legyenek az üvegben. Az utolsó sor bazsalikom legyen kapri bogyóval és kakukkfűvel, ide már nem kell fokhagyma.
Nekem az 1 kg paradicsomból készült szárított paradicsom egy 2,8 dl-es üveget töltött meg. Utána az olajba - természetesen Olaszországban nincs Floriol mediterrán olaj :-D, ők úgy készítik, hogy az étolajba tesznek egy kevés olíva olajat, mert a szárított paradicsomhoz semleges ízű olaj a megfelelő, de természetesen az olíva olaj nem maradhat el sehonnan :-D - teszünk egy csipet sót, összekeverjük és óvatosan az üvegbe öntjük, hogy elfedje a paradicsomokat.
Pár órát, vagy akár egy egész napon keresztül még ne fedjük le, mert ahogy az olaj igazodik, lehet, hogy még pár csepp kelleni fog bele - nekem szokott kelleni -.
Ha kész, mehet sötét, száraz helyre. Kb. 1 hónapig ne bontsuk fel, hogy jól összeérjenek az ízek. Utána tésztákhoz, pizzához kiváló összetevő. 

2 megjegyzés:

  1. És ez nem romlik meg, nem rohad el? Ha nem, akkor mitől - az ecetes utófőzéstől, vagy simán attól, hogy az olaj elzárja a levegőtől? Az ecetes főzés kötelező elem?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Eszter, Igen, jól látod, nagyrészt az olaj miatt nem romlik meg. A főzés nélkülözhetetlen, mert egyrészt jó ízt ad neki, másrészt viszont ez teszi a paradicsomokat "puhává". Remélem, megválaszoltam a kérdéseidet, s ezzel tudtam segíteni!

      Törlés